IKT-servicefaget omfatter brukerstøtte, opplæring og rådgivning/veiledning i forbindelse med virksomhetens IKT-infrastruktur.
En IKT-servicefaglært vil få utstrakt kontakt med andre mennesker på alle nivåer i og utenfor virksomheten. For å løse problemer som brukerne har, vil det være viktig med gode evner til å kommunisere. Det legges derfor vekt på systematisk og nøyaktig arbeid, både selvstendig og i samarbeid med andre.
Den IKT-servicefaglærte har kunnskaper og ferdigheter innen følgende områder:
· virksomhetens IKT-infrastruktur
· kommunikasjon
· informasjonssikkerhet
· etikk og personvern
· forskrifter, lover og avtaler
· installasjon, bruk og vedlikehold av programvare
· rådgivning, veiledning og opplæring i bruk av IKT-systemer
· service og brukerstøtte
· engelsk
· skriftlig og muntlig framstilling
· evne til å tenke nytt og være kreativ