Edina Majdanac <edinaSPAMFILTER@okt.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>
Resepsjonsfaget - for deg som vil møte mennesker
En resepsjonist gjør mye mer enn å ta imot registrere og informere gjester eller sjekke dem ut. Du driver også informasjonsarbeid. Sitter du i tillegg på sentralbordet får du et solid innblikk i arbeidsoppgavene på hotellet eller konferansestedet. Hotellresepsjonen er hotellets hjerte og brennpunkt: Folk møtes, de prater og gjør avtaler. Her blir du godt kjent med ansatte i de andre avdelingene.
En resepsjonist har flere oppgaver. Det kan være å sjekke kassa, se til at varebeholdningen stemmer, sette opp lister over ventende gjester, systematisere og gi informasjon, passe på at det er nok brosjyrer og bykart i hotellresepsjonen, veilede gjester i å bruke dem og bestille mat til gjester. Du får ikke tid til å kjede deg, fordi ingen dager er like. Regn med at du får bruk for engelsken din.
Resepsjonsarbeid er ofte skiftarbeid. Arbeidsmiljøet kan være hektisk, men trivelig. Den som jobber i resepsjonen fronter og oppfattes som representant for stedet. Det er derfor viktig å være serviceinnstilt og høflig. Ikke bli overrasket om det stilles krav til antrekk og humør. Du ville sikkert også like at den som tar i mot deg er ryddig antrukket utadvendt og blid? Det er gøy å yte service til gjester.
Resepsjonister med fagbrev er attraktive, sier hotellsjefer. Du kan for eksempel ta Hotellhøg-skolen for å komme videre. Som resepsjonslærling får du også muligheter til å få jobb i ulike deler av reiselivet. Satser du på en framtid i resepsjonsfaget og er innstilt på å ta mer utdanning, kan du nå langt, ja helt til topps, med hele verden som arbeidsplass.